Ilona Németh
03/10/25

kurátorka: Jitka Hlaváčková | Černá kostka
vernisáž: čtvrtek 02/10/2025 od 18:00

Ilona Németh navrhuje vystavení dvou starších děl, jmenovitě Optimální prostor (2006) a Mlha (2011), v kombinaci s místně-specifickou intervencí, vytvořenou přímo do výstavního prostoru galerie. Optimální prostor představuje interaktivní instalaci, která tematizuje optimální prostředí pro člověka v neoptimálních podmínkách. Je současně volnou interpretací galerijního prostoru jako laboratoře, kde se mnohdy vytváří ideální prostředí pro umění, umělecká díla, ale ne vždy pro umělce. Dílo bylo v roce 2024 doporučeno akviziční komisí k zakoupení do sbírek GMU.

Video Mlha dokumentuje akci na bratislavském Náměstí svobody, při jehož realizaci autorka vycházela ze skutečnosti, že se nachází ve veřejném prostoru, který je zatížen různými politickými a společenskými vrstvami minulosti, ale i současnými událostmi. Jak psala ve svém textu o historii tohoto místa Bohunka Koklesová: „Náměstí se stalo místem, kde se politika ritualizovala a falešně deklarovala vizi krásnějších zítřků.“ S politickými deklaracemi se dostaly na náměstí různé rekvizity, přizpůsobené vizuálu aktuální doby. Funkci náměstí a jeho případný „reset“ Németh komentovala efemerním přírodním jevem – mlhou. Ta dokáže vytvořit vhodné prostředí pro rekonstrukci nebo obnovení prostoru náměstí. Výslednou prací je video záznam projektu, který spočíval ve vytvoření mlhy, jež se objevila na náměstí jako forma scénografické performance. Svou dočasnou přítomností tento prostor nezatěžovala, ale navazovala na tradici demonstrací a akcí politického, ale i společensko-zábavního charakteru, které se zde udály.

Mlha, 2011, Náměstí svobody, Bratislava, 5 min. 20 s
Optimal Space, 2006, dřevěná skříňka, sklo, zásuvky, žárovka

Ilona Németh (* 1963) je slovenská umělkyně zkoumající dopad politických otřesů skrze osobní zkušenosti. Patří k porevoluční generaci umělkyň, jejichž tvorba je přímo spjata s prostorem střední Evropy od 80. let 20. století, což je dáno jejím bilingvním založením, a tedy i schopností kulturního dekódování prostoru zahrnujícího bývalé Československo a Maďarsko. V letech 2004–2019 vyučovala na Vysoké škole výtvarných umění v Bratislavě.