Kabinet sběratele, jenž je součástí výstavy Jak sbírat umění: příběh Karla Tutsche, seznamuje návštěvníky se začátky sběratelství Karla Tutsche skrze sekci ex libris – kolekci drobné účelové grafiky –, od nichž se logicky Tutschův zájem rozšířil na volnou grafickou tvorbu. Kabinet sběratele postupně představí jednotlivé autory a jejich práce na papíře, které jsou nepostradatelnou součástí sbírky.
Malíř, kreslíř, grafik, ilustrátor a autor řady realizací ve veřejném prostoru i architektuře. Je jedním z významných představitelů svébytné podoby pop-artu a tzv. české grotesky. Ačkoli na výtvarnou scénu vstupoval v době, kdy vrcholil zájem o krajní polohy abstrakce (informelní i geometrickou), zůstala v centru jeho díla figura a s ní spojený příběh. Koncem 60. let na sebe strhl pozornost obrazy, v nichž se mísil vliv evropské nové figurace s prvky světa popkultury, filmu a komiksu. Po vzoru Andy Warhola sumarizoval lidskou tvář do psychedelicky barevných ploch a stejně jako on si všímal světa celebrit. Ukázkou z této doby je kresba Smrt Jayne Mansfield (1970), americké herečky, která tragicky zahynula při autohavárii.
Dříve jasně rozpoznatelné figury a tvary se postupně stále více drobí. Na ploše plátna či papíru se odvíjí divoký rej plný expresivního pohybu a nestálosti, který snad původně mohl být krajinou, záhonem rostlin, zátiším či krásnou dámou. Díla plná světla evokují vitráže katedrál; autor jimi vědomě pro sebe a své okolí prosvětloval šedou dobu normalizace. Jeho Slavnost na tartanu, Ohňostroj, Mašinky strašinky či Vodní cyklocajt (vše z let 1978–1979) jsou vizuální slastí i laskavou parodií na události reálného světa.
Ve druhé polovině 80. let se Lamr obrací k víře. Dříve chaotické barevné plochy mísí do duhového spektra a doplňuje o tvary symbolů – hvězdy, trojúhelníky, věže či krystaly, které září v temnotách černé noci. Humor, satiru a chaos vystřídal promyšlený řád, harmonie a meditace. Základní znak umělcovy tvorby však zůstává stále stejný: zářivé barvy v jasně ohraničených plochách organických tvarů.
Ve Sbírce Karla Tutsche se nachází 5 barevných litografií, 14 kreseb a dále 8 cadavre exquis, které Aleš Lamr vytvořil s Janem Steklíkem, s nímž v 70. letech pořádal landartové akce, performance a výstavy v přírodním areálu nedaleko Potštejna. Samostatnou část pak tvoří kresby, které byly prezentovány na autorově výstavě v galerii Na bidýlku v letech 1987 (Černé kresby) a 1989 (Grafiky, hmotičky).
Karel Tutsch v 70. letech zakoupil od Aleše Lamra také jeden obraz, který však s největší pravděpodobností později sám prodal nebo daroval. Zpětné dohledání tohoto díla je znemožněno minimem informací, které by alespoň částečně usnadnily jeho identifikaci.