Alena Kotzmannová | Statické drama
21/02/25–08/06/25

kurátor: Martin Mazanec | Černá kostka
vernisáž: čtvrtek 20/02/2025 od 18:00

V prostoru Černé kostky zamýšlí autorka představit nedávnou akvizici GMU – velkoformátovou černobílou fotografii na plátně s názvem Konec filmu (2001) a dále video Home Cinema (2006), poskládané z filmových znělek produkčních společností, které odkazují k začátkům mnoha filmů, jež však nikdy nezačnou.

Tyto dva mezníky – začátek a konec filmu, instalované v prostoru Černé kostky, Kotzmannová doplní 10–12 monitory menšího formátu, na kterých budou promítány „fotografie“ s motivem různých světelných zdrojů z různých prostředí, „vybrané“ z autorčina archivu. Tyto „animované“ fotografie budou upraveny tak, že zdánlivý statický moment vždy mírně naruší jemný pohyb v obraze. V divákovi to navodí pocit znejistění, napětí mezi statickým a pohyblivým, fotografií a filmem. Celým prostorem se ponese hudba filmových znělek, která se však bude vztahovat jen k závěrečnému monitoru. Práce se světlem a vnímáním času, jako základním prvkem fotografie a filmu, se dlouhodobě prolíná autorčinými uměleckými přístupy, které nenápadně, ale cíleně vytrhují diváka z rutiny každodenního vnímání. „Světlo a tma jsou předpoklady filmové projekce a prostorového uspořádání nejen interiérů kin a galerií, ale i dění v nejbližším okolí těchto budov v městském prostředí. To, co se může dít cestou do kina, anebo naopak cestou z kina, se odehrává v rámci výstavy Statické drama, která zdánlivě poskytne pouze začátky a konce těchto rituálů, spjatých nejen s městským prostředím nebo dějinami kinematografie. Nosným médiem i výchozím elementem je fotografie. Ta se může jevit rozpohybovaná, animovaná, statická anebo vytrácející se,“ doplňuje Martin Mazanec.

 

ALENA KOTZMANNOVÁ (* 1974) v letech 1992–1998 studovala v Ateliéru fotografie a v Ateliéru konceptuální a intermediální tvorby na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze, později získala doktorát na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy (2009–2014). Dvakrát byla finalistkou Ceny Jindřicha Chalupeckého pro mladé umělce. Ve své tvorbě zkoumá možnosti a podstatu fotografických médií. Vlastní (především černobílé) fotografie často kombinuje s videoprojekcemi nebo nalezenými objekty.

 

Výstava byla podpořena Ministerstvem kultury České republiky a Statutárním městem Hradec Králové.