Edice GMU je publikační platformou zajišťující nejen vlastní produkci, ale též i propagaci a distribuci vydávaných titulů. Ediční plán nekopíruje pouze výstavní činnost galerie, ale od roku 2019 se soustředí také na kvalitní tituly, jako jsou autorské monografie, studijní a vzdělávací texty, odborné sborníky či překlady významných děl. Publikace GMU distribuujeme po celé České republice, proto jsou k dostání nejen v prodejně galerie a v našem e-obchodu, ale i u dalších knihkupců.
Umění napříč generacemi. Sběratel a galerista Karel Tutsch (1941–2008)
Informace o publikaci
Texty: Radek Horáček, Tomáš Kolich, Marianna Placáková, Petra Příkazská, František Zachoval
Editor: Tomáš Kolich
Koncepce publikace: František Zachoval
Grafický design a sazba: Bedřich Vémola
Grafický design obálky: Daniel Šmíra
Předtisková příprava fotografií: Zdeněk Franc
Tisk: H.R.G. spol. s r. o.
Počet stran 288
První vydání
Vydala Galerie moderního umění v Hradci Králové v roce 2024.
ISBN 978-80-87605-99-8
Publikace byla vydána v Edici katalogů a doprovodných materiálů k výstavám u příležitosti dlouhodobé výstavy Jak sbírat umění: příběh Karla Tutsche (28/04/2024–12/10/2025), která se konala v Galerii moderního umění v Hradci Králové.
Kritický katalog se věnuje známému brněnskému milovníkovi umění a jeho sbírce čítající více než 1300 výtvarných děl, kterou vybudoval během několika desítek let. Karel Tutsch také od roku 1986 provozoval galerii Na bidýlku, jež se záhy stala významným místem setkávání a prezentace české a slovenské neoficiální umělecké scény a v 90. letech suplovala úlohu tehdejšího poněkud těžkopádného institucionálního provozu galerií.
Sbírka Karla Tutsche obsahuje práce autorů a autorek, kteří měli zásadní podíl na vývoji českého současného umění, např. Jiřího Načeradského, Jiřího Sopka, Naděždy Plíškové, Aleny Kučerové, Jiřího Kovandy, Jiřího Davida, Jiřího Petrboka, Jána Mančušky ad. Tutsch se však neomezoval pouze na tuzemské prostředí, jeho intenzivní kontakty se zahraničím a systematická snaha o konfrontaci s mezinárodním děním se ve sbírce odrážejí v zastoupení významných uměleckých osobností, jako jsou Peter Friedl, André Butzer, Markus Selg, Kalin Lindena nebo Christian Macketanz.
Kniha komplexně mapuje počátky Tutschova sběratelství, vývoj a charakter jeho sbírky, způsoby, jimiž díla získával, a částečně i aktivity galerie Na bidýlku. Sestává z textů Radka Horáčka, Petry Příkazské, Františka Zachovala a Marianny Placákové, kteří tato témata nahlížejí z různých perspektiv: lokální, tuzemské, mezinárodní i genderové. Katalogová část představuje vybraná díla sbírky a zasazuje je do vzájemných souvislostí a tematických okruhů. Publikace vyšla jako doprovodný kritický katalog k výstavě Jak sbírat umění: příběh Karla Tutsche, uspořádané Galerií moderního umění v Hradci Králové, jež Tutschovu sbírku zakoupila v roce 2021.
Vydání publikace předcházel dvouletý výzkum. Autoři a autorky knihy čerpali z dosud nezpracovaného archivu Karla Tutsche (který získala GMU společně se samotnou sbírkou), vzpomínek mnoha pamětníků a dalších dostupných primárních i sekundárních zdrojů. Projekt obohacuje dosavadní poznání dějin umění také tím, že se dotýká problematiky uplatnění žen-umělkyň v uměleckém provozu 80. let, resp. jejich možností rozvíjet vlastní uměleckou kariéru. Výstava s publikací umožňují hlubší poznání a porozumění vývoji umění a uměleckému provozu ve druhé polovině 20. století na českém i slovenském území. Skrze Tutschovy aktivity se dotýkají i tehdejších vazeb na zahraniční umělecké prostředí.
Monografii odborně recenzoval Mgr. Marek Pokorný.
Publikace vyšla s finanční podporou Ministerstva kultury České republiky, Státního fondu kultury České republiky a města Hradec Králové.
Kniha vyšla také v anglické mutaci pod názvem Art Across Generations. Karel Tutsch, Collector and Gallerist (1941–2008):
Editor: Tomáš Kolich
Texts: Radek Horáček, Tomáš Kolich, Marianna Placáková, Petra Příkazská,
František Zachoval
Language: English
English translation: Stuart Hoskins
Graphic design and typesetting: Bedřich Vémola
Cover design: Daniel Šmíra
Photographic prepress: Zdeněk Franc
Printed by: H.R.G. spol. s r. o.
288 pages
Published by Galerie moderního umění v Hradci Králové in 2024.
First edition
ISBN 978-80-88659-09-9
Henry Moore a československé umění po roce 1945
Informace o publikaci
Texty: Lujza Kotočová, Zuzana Krišková, Pavlína Morganová
Editorky: Lujza Kotočová, Pavlína Morganová
Odborná spolupráce: Alina Șerban, Daniel Véri
Grafický design a sazba: Adéla Svobodová
Předtisková příprava fotografií: Zdeněk Franc
Tisk: H.R.G. spol. s r. o.
Počet stran: 144
Formát: 170 × 230 mm (na výšku)
Vazba: šitá, měkké desky
Vydání: první
Vydaly: Galerie moderního umění v Hradci Králové; Akademie výtvarných umění v Praze, Vědecko-výzkumné pracoviště AVU, 2024
ISBN 978-80-87605-98-1 (GMU)
Publikace byla vydána v Edici katalogů a doprovodných materiálů k výstavám GMU u příležitosti výstavy Henry Moore a československé umění po roce 1945, která se konala v Galerii moderního umění v Hradci Králové (21/06/2024–19/01/2025).
Kritický katalog sleduje v širokém politicko-společenském a uměleckohistorickém záběru vliv britského umělce Henryho Moora (1898–1986) na československé sochařství druhé poloviny 20. století. V podrobné chronologii a dvou odborných studiích zkoumá diplomatický rámec i další mechanismy provázející prezentaci a přijímání umělcovy tvorby v kontextu kulturní studené války, ale také vývoje sochařství ve specifických podmínkách státního socialismu. Kniha si klade otázku po stylotvorném vlivu Henryho Moora a zároveň zkoumá historii autorových výstav v bývalém východním bloku.
Publikaci editovaly a texty vypracovaly na základě předchozího výzkumu odbornice z Vědecko-výzkumného pracoviště AVU, které se dlouhodobě zabývají mezinárodními souvislostmi českého umění a přicházejí s novými poznatky. Klíčovými součástmi knihy jsou dvě odborné studie, které se vzájemně doplňují: Zuzana Krišková ve svém textu „Ozvěny díla Henryho Moora v Čechách a na Moravě ve druhé polovině 20. století“ zasazuje podněty vzešlé z Moorovy tvorby do vývojové linie československého sochařství. Lujza Kotočová v příspěvku „Za hranicí sochařství: Henry Moore a diplomatické aspekty jeho výstav v Československu“ poukazuje jak na institucionální, tak na politické podmínky organizace autorových výstav. Pro komplexnost pohledu je tato publikace dále rozšířena o podrobnou tematickou bibliografii a bohatě ilustrovanou chronologii (kapitoly „Časová osa: Československo“ a „Časová osa: východní blok“), která otázku reflexe Moorovy tvorby vztahuje k celé řadě určujících událostí. Časové vymezení této osy je rámováno roky 1945 a 1993, tedy koncem druhé světové války a zatím poslední výstavou autora, jež se konala v Praze a Bratislavě v prvním roce existence samostatného Česka a Slovenska. Závěrečná kapitola potom prostřednictvím seznamu vystavených děl a vybraných reprodukcí dokumentuje stejnojmennou výstavu konanou v GMU.
Knihu odborně recenzovala PhDr. Iva Mladičová, Ph.D.
Publikace vyšla s finanční podporou Ministerstva kultury České republiky, The Henry Moore Foundation, Státního fondu kultury České republiky a města Hradec Králové, za odborné spolupráce Institute of the Present, Bukurešť, a The Central European Research Institute for Art History (KEMKI), Budapešť.
Kniha vyšla také v anglické mutaci pod názvem Henry Moore and Czechoslovak Art after 1945:
Editors: Lujza Kotočová, Pavlína Morganová
Texts: Lujza Kotočová, Zuzana Krišková, Pavlína Morganová
Timeline: Czechoslovakia: Lujza Kotočová
Timeline: Eastern Bloc: Lujza Kotočová, Daniel Véri, Alina Șerban
Translation: Stephan von Pohl
Graphic design and layout: Adéla Svobodová
Pre-press: Zdeněk Franc
Printed by: H.R.G. spol. s r. o.
Published by Galerie moderního umění v Hradci Králové and Akademie výtvarných umění v Praze, Vědecko-výzkumné pracoviště AVU, Hradec Králové – Praha 2024
First edition
144 pages
ISBN 978-80-88659-08-2 (Galerie moderního umění v Hradci Králové)
ISBN 978-80-88366-70-6 (Akademie výtvarných umění v Praze)
Tomáš Kolich, A vítězem se stává…
Informace o publikaci
Text: Tomáš Kolich
Grafická úprava a sazba: Anna Štysová
Redakce a jazyková korektura: Jiřina Vyorálková, Petra Příkazská, Michaela Dlapová
Autoři fotografií: Archiv Galerie moderního umění v Hradci Králové (Miroslav Podhrázský)
Tisk: H.R.G. spol. s r. o., Litomyšl
Počet stran: 36
Předtisková příprava: Anna Štysová
Vydala © Galerie moderního umění v Hradci Králové v roce 2024
Vydání první
ISBN 978-80-88659-06-8
Publikace vznikla jako součást výstavy Hledá se mistrovské dílo, která se konala v Galerii moderního umění v Hradci Králové ve dnech 8. 10. 2023 – 26. 5. 2024, kurátor Tomáš Kolich.
Publikace analyzuje výsledky hlasování z výstavy Hledá se mistrovské dílo (08/10/2023–26/05/2024) v Galerii moderního umění v Hradci Králové, kde návštěvníci hlasovali o vystavených dílech, a to ve dvou kategoriích: Které obrazy byste zařadili do stálé expozice? A které byste chtěli mít doma? Publikace přináší cennou výpověď o vkusu současného publika a ukazuje, jak moc se estetické preference návštěvníků shodují či rozcházejí s kánonem českého výtvarného umění.
Každý návštěvník přichází do galerie s jiným očekáváním a odlišným vkusem. Sebelepší stálá expozice proto nemůže uspokojit všechny. Neexistují však přece jen díla, jež lidé preferují mnohem více než ta ostatní? A nelze z takovýchto děl sestavit výstavu, která osloví drtivou většinu? Kde ale začít? Je zkrátka třeba zeptat se návštěvníků, co ve stálé expozici vlastně chtějí.
Brožury k výstavám:
Anna Horák Zemanová, Jaroslava Severová, Zdrojový kód, ISBN 978-80-88659-17-4.
Lenka Dolanová, Józef Robakowski, Chci vám všem říct, že umění je energie, ISBN 978-80-88659-16-7.
Jan Florentýn Báchor – Kristýna Ševčíková, Ladislav Beneš: Tělo v pohybu, ISBN 978-80-88659-15-0.
Pavel Karous, Petr Stibral, „Pomník konzumerismu“, ISBN 978-80-88659-14-3.
Lujza Kotočová – Pavlína Morganová, Henry Moore a československé umění po roce 1945, ISBN 978-80-88659-12-9.
Lujza Kotočová – Pavlína Morganová, Henry Moore and Czechoslovak Art after 1945, ISBN 978-80-88659-13-6.
Tereza Špinková, Juliana Höschlová, Tears for Fears, ISBN 978-80-88659-11-2.
Miloš Vojtěchovský, Věra Říčařová Vítková a František Vítek, Loutky & židle, ISBN 978-80-88659-10-5.
Petra Příkazská, Jak sbírat umění: příběh Karla Tutsche, ISBN 978-80-88659-04-4.
Petra Příkazská, How to Collect Art: the Karel Tutsch Story, ISBN 978-80-88659-05-1.
Jan Florentýn Báchor, Plastika drobná a drobnější: Josef Václav Škoda, ISBN 978-80-88659-01-3.
Nina Moravcová, Diferencované struktury – Jana Bernartová, Milan Guštar, Ivan Chatrný, ISBN 978-80-88659-03-7.
Jiří Sirůček, Olbram Pavlíček (v dialogu s Mikulášem Medkem), KORPSEPUNX: stress prosthetics, ISBN 978-80-88659-02-0.
Vjera Borozan (ed.), Naťuknout špičku vejce: Kolumbus jindy a dnes, Hradec Králové 2023.
Informace o publikaci
Texty: Vjera Borozan, Markéta Křížová, Martin Pšenička, Františka Schormová
Editorka: Vjera Borozan
Grafická úprava a sazba: Bedřich Vémola
Úprava reprodukcí: Zdeněk Franc
Grafický návrh obálky: Jan Stuchlík
Počet stran: 144
Počet ilustrací: 58
Vazba: lepená, měkké desky
Formát: 170 × 230 mm
Vydání: první
Rok vydání: 2023
ISBN: 978-80-87605-77-6
Publikace vyšla v Edici katalogů a doprovodných materiálů k výstavám.
Kolektivní monografie vyšla jako kritický katalog ke stejnojmenné výstavě, která se konala v Galerii moderního umění v Hradci Králové (07/10/22–12/03/23). Odborně ji recenzoval doc. PhDr. Tomáš Winter, Ph.D.
Publikace se soustředí především na specifika zobrazování Kryštofa Kolumba v umění a kultuře v českých zemích. Prostřednictvím pěti textů od tří autorek a jednoho autora tuto problematiku nahlíží z perspektivy několika humanitních oborů – historie, dějin divadla, literatury a výtvarného umění. Události i umělecká díla vykládá v širších dobových politických, sociálních a náboženských souvislostech. Sleduje proměny pohledu na všeobecně známou klíčovou osobnost světových dějin a dotýká se také naléhavých témat souvisejících s problematikou kolonialismu a jeho důsledků, která je v českém prostředí zatím nedostatečně reflektována. Kniha vyšla u příležitosti stejnojmenné výstavy, která se konala v Galerii moderního umění v Hradci Králové (07/10/22–12/03/23). Autorkami a autorem textů jsou: Vjera Borozan, Markéta Křížová, Františka Schormová a Martin Pšenička.
Odborně recenzovaná publikace je rovněž vybavena obrazovým doprovodem a prezentuje nové výsledky předchozího vědeckého bádání jednotlivých autorů na daná témata. Vyšla s finanční podporou Ministerstva kultury České republiky, Státního fondu kultury České republiky a města Hradec Králové. Publikace je přínosná multidisciplinárním přístupem ke zkoumanému tématu i novým uchopením dosud nedostatečně reflektované problematiky v českém prostředí. Vyšla s finanční podporou Ministerstva kultury České republiky, Státního fondu kultury České republiky a města Hradec Králové.
Martina Pachmanová, Věra Jičínská, Hradec Králové 2023.
Informace o publikaci
Autorka textu: Martina Pachmanová
Počet stran: 196
Vazba: V4, švýcarská
Grafická úprava: Luboš Drtina
Úprava reprodukcí: Zdeněk Franc
Tisk: H.R.G. spol. s r.o.
Formát: 170 × 230 mm (na výšku)
Vydání: první
Rok vydání: 2023
ISBN: 978-80-87605-84-4
Monografie malířky Věry Jičínské (1898–1961) s bohatým obrazovým doprovodem vyšla jako kritický katalog k výstavě Věra Jičínská, která se konala v GMU (16/04–10/09/23). Knihu odborně recenzoval PhDr. Milan Pech, Ph.D.
Publikace přibližuje stěžejní aspekty tvorby pozoruhodné a neprávem opomíjené osobnosti českého moderního umění. Její autorka Martina Pachmanová na základě výběru olejomaleb, pastelů, kreseb, grafik, ale i málo známých fotografií vykresluje dobu, kdy Jičínská mezi válkami studovala, pracovala nebo vystavovala v Brně, Mnichově, Praze, Paříži, Bretani, Budapešti, Pětikostelí či Dobrušce. Mapuje vývoj malířčina díla, jehož počátky jsou spjaty s analytickým kubismem a purismem a které se přes neoklasicistickou fázi překlenulo až k výrazně subjektivní „řeči“ tvarů, barev a světel. Připomíná však také její práci na poli užitého umění, jemuž se věnovala po druhé světové válce. V neposlední řadě zhodnocuje dosud přehlíženou publicistickou činnost této umělkyně.
Publikaci předcházel podrobný výzkum, během něhož autorka čerpala z dostupných primárních i sekundárních zdrojů, zejména z archivu Vlastivědného muzea v Dobrušce, kde se nachází rozsáhlá kolekce děl této umělkyně i archivní dokumentační materiály. Monografie přispěla k hlubšímu poznání díla Věry Jičínské a přiblížila dosud neznámé oblasti její tvorby. Martina Pachmanová však dané téma pojala šířeji a zmapovala i vazby českého meziválečného umění na mezinárodní umělecké prostředí a tehdejší tzv. „ženské umění“. Tím, že kniha přibližuje i další kulturní, geografické a personální souvislosti a přináší nové poznatky k tvorbě Jičínské, napomáhá hlubšímu poznání a porozumění vývoji umění 20. století v českých zemích. Publikace i výstava rovněž přinesly nové metodologické podněty pro prezentaci umění veřejnosti i pro samotné uvažování o tehdejší tvorbě žen-umělkyň.
Odborně recenzovaná publikace vznikla s finanční podporou Ministerstva kultury České republiky, Státního fondu kultury České republiky, Nadačního fondu Věry Jičínské, Dany Laichterové a Jiřího Görnera, města Dobruška a města Hradec Králové.
Edit András, Kulturní převlékání. Umění na troskách socialismu a na vrcholcích nacionalismu, Hradec Králové 2023.
Informace o publikaci
Text: Edit András
Překlad: Robert Svoboda
Předmluva: Jan Zálešák
Grafická úprava a sazba: Jana Vahalíková (Studio Marvil)
Počet stran: 344
Vazba: šitá, měkké desky
Formát: 170 × 230 mm (na výšku)
Vydání: první (český překlad)
Rok vydání: 2023
ISBN: 978-80-87605-65-3
Kniha přední maďarské historičky umění Edit András s bohatým obrazovým doprovodem přináší poutavý a kritický rozbor maďarského výtvarného umění v letech 1989–2022 v kontextu aktuálních společenských témat. Je doplněna kritickým úvodem odborníka na danou problematiku – teoretika umění a kurátora Jana Zálešáka. Odborně ji recenzoval doc. Mgr. Tomáš Pospiszyl, Ph. D.
První část knihy se zabývá maďarským výtvarným prostředím v období tzv. transformace (1989–2010); všímá si toho, jak se postsocialistická kultura vypořádává s vlastní minulostí a zkoumá genderové aspekty maďarského umění. Druhá část přibližuje dobu od roku 2010 (vítězství strany Fidesz v čele s Viktorem Orbánem) do současnosti. Zde autorka věnuje pozornost především nacionalismu, národní kulturní politice, autoritářským tendencím a reakcím umělců na ně. Velmi otevřeně analyzuje a popisuje vztah kultury a moci i způsob, jak se kulturní a politická témata dají snadno zneužít.
Kniha vznikla jako soubor spisů Edit András o daném regionu, které vytvořila během posledních 30 let. Původní kratší samostatné texty zakomponovala do obsáhlejších kapitol zabývajících se dobovými trendy. Publikace dosud nebyla přeložena z maďarštiny do jiného jazyka, v českém jazyce zatím nevyšel žádný z textů této významné maďarské historičky umění a současné maďarské umění zatím nebylo českému publiku v takové šíři a hloubce představeno. Výjimečnost publikace vydané GMU spočívá rovněž v možnosti aktualizace a zpětného pohledu samotné autorky na její dílo, témata i události. Tím, že András původní vydání nejen revidovala, ale doplnila jej o další texty z nové publikace, která vyšla v originále teprve na jaře roku 2023, má kniha větší tematický i časový záběr (až do současnosti), a tento pohled je přínosem nejen pro české publikum.
Publikace vyšla za podpory Ministerstva kultury České republiky, Petőfiho literárního fondu na podporu maďarské literatury a města Hradec Králové. Galerie díky úspěšné realizaci tohoto projektu může pokračovat v práci na dalších publikačních výstupech v Edici střední a východní Evropy, do které spadá i tato publikace.
V Edici katalogů a doprovodných materiálů k výstavám GMU tradičně vydala několik brožur s kurátorskými texty a fotografiemi k výstavám. Kromě toho vznikly také pracovní listy připravené edukačním oddělením, přibližující návštěvníkům výstavní projekty galerie interaktivním způsobem.
Brožury k výstavám:
Petra Příkazská – Anna Horák Zemanová, Jan Šafránek – Kavárna Kubišta, ISBN 978-80-87605-86-8.
Jitka Hlaváčková, Michaela Vélová Maupicová – Šum v plástvi, světlo v mohyle, ISBN 978-80-87605-87-5.
Martina Pachmanová, Věra Jičínská, ISBN 978-80-87605-88-2.
Martina Pachmanová, Věra Jičínská, ISBN 978-80-87605-89-9.
Anna Horák Zemanová, Akční umění & Akční umění východních Čech, ISBN 978-80-87605-91-2.
Jan Florentýn Báchor, Josef Václav Škoda – Stopy z bronzu a kamene, ISBN 978-80-87605-90-5.
Tereza Stejskalová, Adéla Babanová – Promluvme si o Evě, ISBN 978-80-87605-95-0.
Petra Příkazská, Tomáš Svoboda – Silent Disco, ISBN 978-80-87605-92-9.
Vjera Borozan, Ivan Vosecký – Pravda, ISBN 978-80-87605-97-4.
Tomáš Kolich, Hledá se mistrovské dílo, ISBN 978-80-87605-94-3.
Tomáš Kolich, The Search for a Masterpiece, ISBN 978-80-87605-96-7.
Pracovní listy:
Hledá se mistrovské dílo, text: Patricie Kaválková, Helena Šestáková, ISBN 978-80-87605-93-6.
Metodické listy, text: Patricie Kaválková, Helena Šestáková, Linda Vidová, ISBN 978-80-88659-00-6.
V návaznosti na svou Sbírku střední a východní Evropy založila galerie novou překladovou ediční řadu zaměřenou na moderní a současné umění ve střední a východní Evropě, jejímž cílem je zprostředkovat české odborné veřejnosti důležité teoretické texty týkající se výtvarného umění ve zmíněných regionech. A také být kvalitním teoretickým fundamentem pro klíčovou akviziční činnost GMU.
Na konci roku 2022 galerie vydala v této nové edici první publikaci, a to český překlad knihy významného polského teoretika umění Piotra Piotrowského Významy modernismu. K historii polského umění po roce 1945, poprvé vydanou v roce 1999 v Polsku, která přibližuje stěžejní momenty polského výtvarného umění od konce druhé světové války až po 90. léta. České vydání doplňuje kritický úvod, který knihu českému čtenáři představuje v místním kontextu a jehož autorkou je odbornice na danou problematiku Pavlína Morganová. Publikaci odborně recenzovala prof. PhDr. Milena Bartlová, CSc.
V roce 2022 vyšla také publikace v Edici katalogů a doprovodných materiálů k výstavám s názvem O vodě, myslícím těle a stopách zkušenosti. Kniha vznikla jako součást výstavy Miloše Šejna AQVA, která se konala v Galerii moderního umění v Hradci Králové mezi 15. dubnem a 4. zářím 2022. Formou rozhovoru Vjery Borozan, kurátorky zmíněné výstavy, s Milošem Šejnem přibližuje autorovu tvorbu i uvažování a principy jeho práce.
Ediční plán GMU pro rok 2022:
Piotr Piotrowski, Významy modernismu. K historii polského umění po roce 1945, Hradec Králové 2022, ISBN 978-80-87605-64-6. (Kritický komentovaný překlad)
Vjera Borozan – Miloš Šejn, O vodě, myslícím těle a stopách zkušenosti, Hradec Králové 2022, ISBN 978-80-87605-71-4. (Rozhovor Vjery Borozan s Milošem Šejnem)
Doprovodné texty k výstavám:
Silvie Šeborová, Tereza Velíková – Příkladné nedostatky, ISBN 978-80-87605-72-1.
Mariana Serranová, Eva Jiřička – Mezi sebou, ISBN 978-80-87605-76-9.
Anna Horák Zemanová, Jiří Pitrmuc – Tunnel Funnel, ISBN 978-80-87605-74-5.
Anna Horák Zemanová, Světlana Pavlíčková – Milieu, ISBN 978-80-87605-81-3.
Martin Zet, Laciné sochy, ISBN 978-80-87605-78-3.
Vjera Borozan, Naťuknout špičku vejce: Kolumbus jindy a dnes, ISBN 978-80-87605-82-0.
Judita Kožíšková, Ladislav Jezbera – Ego, ISBN 978-80-87605-75-2.
Vjera Borozan, Miloš Šejn – AQUA, ISBN 978- 80-87605-73-8.
Za účelem systematizace své publikační činnosti GMU v roce 2021 ustavila čtyři ediční řady (Edice autorských knih a monografií, Edice katalogů a doprovodných materiálů k výstavám, Edice populárně-naučných publikací, Edice střední a východní Evropy), které svým zaměřením pokrývají výše vymezené spektrum titulů. Důraz je při zpracovávání publikací kladen zejména na odbornost, interdisciplinaritu, kontextualitu a komplexnost podávaných informací.
V roce 2021 vydala Galerie moderního umění v Hradci Králové ve spolupráci s Eastern Front autorskou knihu Aleny Kotzmannové Pokus o znovunalezení skutečnosti. Umělkyně v knize představuje svou sérii Pokusů (z let 2008–2019), které konfrontují fotografie, tisky a objekty uspořádané do významotvorných řad. Knihu doplňují texty současných historiků umění a kurátorů (William Hunt, Edith Jeřábková, Martina Pachmanová, Michal Pěchouček, Tomáš Pospiszyl, Jiří Ptáček, Lenka Vítková, Radek Wohlmuth, Dušan Zahoranský).
Dalším titulem je autorská kniha malířky a tatérky Bronislavy Orlické, vydaná u příležitosti výstavy A hoře rozpustí se konané od 18. září 2021 do 28. listopadu 2021 v GMU. Publikace Bronislava Orlická představí práce Orlické prezentované na jejích výstavách, doplněné o skici, návrhy tetování a autorské, poeticky laděné texty. Autorem grafické podoby je Štěpán Marko.
Výsledkem dvouletého výzkumu odborného oddělení GMU je kritický odborně recenzovaný katalog Originál? Umění napodobit umění, doprovázející stejnojmennou výstavu a odbornou konferenci (1. ledna 2021 – 13. března 2022), které se zabývaly tématem falzifikace uměleckých děl ve 20. století a v současnosti. V hlavním textu kurátorka výstavy Petra Příkazská navrhuje základní metodu třídění falz, jejich identifikace, a představuje obecné nahlížení na danou problematiku. Přínos knihy spočívá zejména v multidisciplinárním přístupu a zahrnutí pohledu některých dosud opomíjených oborů – sestává z příspěvků kurátorů, restaurátorů, historiků umění, právníků, kriminalistů, filozofů i samotných umělců. Katalog dále upozorňuje na neutěšený stav současného trhu s uměním a přináší návrhy možných řešení této situace.
Výzkum přinášející nové poznatky předcházel také publikaci Milan Langer, věnující se významnému multimediálnímu umělci, jehož život i dílo jsou úzce spjaty s Hradcem Králové. Jde o vůbec první monografii tohoto autora, který ovlivnil tvorbu nastupujících generací a jehož dílo má nadregionální přesah. Kniha prostřednictvím textů od několika odborníků přibližuje široký záběr umělcovy tvorby v interdisciplinárních souvislostech. Publikaci odborně recenzoval doc. PhDr. Petr Rezek.
Ediční plán GMU pro rok 2021:
Alena Kotzmannová, Pokus o znovunalezení skutečnosti, ISBN 978-80-87605-45-5. (autorská kniha)
Bronislava Orlická, Štěpán Marko eds., Bronislava Orlická, ISBN 978-80-87605-66-0. (autorská kniha)
Martina Vítková, Petr Vaňous, Alexander Peroutka et al., Milan Langer, Hradec Králové 2021. ISBN 978-80-87605-42-4. (kolektivní monografie)
František Zachoval, Petra Příkazská, Jiřina Vyorálková (edd.), Originál? Umění napodobit umění, Hradec Králové 2021. ISBN 978-80-87605-63-9. (kritický katalog)
Doprovodné texty k výstavám:
Hana Janečková, Marie Lukáčová – Frugo, 05/06/21–29/08/21, ISBN 978-80-87605-49-3.
Jiří Ptáček, Pozdní intimita – Pavel Baňka, Veronika Šrek Bromová, Michal Kalhous, Alena Kotzmannová, Markéta Othová, Rudolf Samohejl, Lucia Sceranková, Tomáš Svoboda, Aleksandra Vajd, Lenka Glisníková & Karolína Matušková, 01/06/21–29/08/21, ISBN 978-80-87605-48-6.
Nina Moravcová, Tereza Severová (Dalibor Chatrný, Ivan Kafka) – Strom uprostřed krajiny, 05/06/21–29/08/21, ISBN 978-80-87605-50-9.
Anna Zemanová, Bronislava Orlická (Jan Zrzavý) – A hoře rozpustí se, 18/09/21–28/11/21, ISBN 978-80-87605-56-1.
Martin Mazanec, Yes No Yes – Ateliér video ft. Martin Mazanec & Jan Šrámek, 18/09/21–28/11/21, ISBN 978-80-87605-57-8.
Václav Janoščík, Pavla Sceranková – Miloš, 18/09/21–22/05/22, ISBN 978-80-87605-54-7.
Petra Příkazská, František Vyskočil, František Zachoval, Originál? Umění napodobit umění, 01/10/21–27/02/22, ISBN 978-80-87605-58-5.
V roce 2020 vydala Galerie moderního umění v Hradci Králové ve spolupráci se Společností Jindřicha Chalupeckého a BiggBoss Books autorskou knihu Matyáše Chocholy Vůně úspěchu. Publikace představuje volný umělecko-lettristický experiment, ve kterém se slova a obrazy řadí intuitivně do nových konstelací a svobodných celků. Autorem syrových animálních kreseb a celostránkových surrealistických vizí je výtvarník Alexandr Puškin. Knihu graficky zpracoval Ondřej Šorm. Na koncepci publikace se editorsky podílela Petra Nováková. Publikace byla realizována za finanční podpory Ministerstva kultury ČR.
K novým stálým expozicím vyšly dva obsáhlé katalogy, jejichž autory jsou zároveň kurátoři obou dlouhodobých výstav: Katalog Posledních padesát let koncipoval Tomáš Pospiszyl, přední teoretik současného umění. Publikace přibližuje rozmanitost současné umělecké tvorby nikoli chronologicky, ale tematicky, s důrazem na různorodost výtvarného jazyka konkrétních umělců a umělkyň, včetně mladé generace. Rovněž katalog s názvem Minulé století – dvacet osobností představuje českou výtvarnou tvorbu 20. století nikoli tradičně na základě chronologického řazení stylů, ale skrze svébytná díla dvaceti vybraných uměleckých osobností. Jeho autorkou a editorkou je Petra Příkazská, kurátorka GMU, svými texty do publikace přispěly také Kateřina Křížkovská a Judita Kožíšková. Oba katalogy vznikly s finanční podporou Ministerstva kultury ČR. Graficky je zpracovala Anna Štysová.
K dočasným výstavám edice GMU v roce 2020 vydala několik leafletů (skládanek) s kurátorskými texty a grafickou úpravou Cindy Kutíkové & Jiřího Mocka:
Kromě leafletů k výstavám vyšly ještě další dvě skládanky: leaflet O budově s textem historika architektury Ladislava Zikmunda-Lendera, který se věnuje historii budovy GMU. Druhá skládanka Křížová cesta 21. století slouží jako průvodce sochařským cyklem ve správě GMU s názvem Příběh utrpení a nadějí člověka, nacházejícím se na loukách u Stanovic a Žirče, nedaleko Kuksu. Autorkou textů je Kateřina Křížkovská.
V roce 2019 byla v edici GMU vydána rozsáhlá publikace Biskup Josef Doubrava, milovník umění a mecenáš / Odkaz královéhradeckého biskupa městu Hradec Králové. Kniha mapuje život Josefa Doubravy se zaměřením na jeho lásku k umění a spolupráci s malířem Františkem Urbanem na realizaci kostela v Gruntě (okres Kolín). Autoři textů jsou Tereza Cachová, Marcel Fišer, Judita Kožíšková, Kateřina Křížkovská, Radek Norbert Martinek, Lucie Podhrázská Dušková, Petra Příkazská a Zuzana Vávrová. Publikace byla realizována za finanční podpory Ministerstva kultury ČR a statutárního města Hradec Králové.
K dalším výstavám vyšly dvě publikace: Katalog Jiří Načeradský & Lubomí Typlt – Příčný řez / A cross-section s autorským textem kurátora výstavy Petra Vaňouse, který mapuje život a dílo Jiřího Načeradského a jeho žáka, současného umělce Lubomíra Typlta, a katalog Krajina skrytá uvnitř světa – Obrazy Orlických hor s texty kurátorky výstavy Kláry Zářecké a teoretika Vlastimila Tokoše. Publikace nabízí přehled autorů tvořících na území Orlických hor od začátku 19. století po současnou generaci, členěný dle geografického uspořádání. Katalog sloužil i jako průvodce výstavou, jeho kapitoly odkazovaly k členění výstavních prostor.