Umění Ivana Voseckého se většinou vzpouzí snadnému čtení a interpretaci. Nejspíše proto, že svébytným způsobem vyjevuje nejednoznačnosti i rozpory světa umění a světa, v němž žijeme. Ačkoli na první pohled mohou autorova díla působit příliš přímočaře, prvoplánově nebo provokativně, téměř vždy se dotýkají základních otázek naší existence.
Výstava s lakonickým názvem Pravda se zaměřila výhradně na umělcovy textové práce. V prostoru Bílé kostky naleznete autorovo starší dílo Pracuj víc otroku (2007) ze sbírky královéhradecké galerie a také jeho zcela novou práci Strach ze smrti je zdrojem moci, jež vznikla v dialogu s kresbou Jaroslava Panušky Hašek na smrtelné posteli z roku 1923, kterou Vosecký vybral ze sbírky GMU.
Možnosti pohybu a čtení v prostoru, vrstvení významů a jejich interpretaci autor nechává zcela na diváctvu. Důležitou roli v tomto procesu hraje materiálové a estetické provedení jednotlivých sdělení, které navozuje celkovou atmosféru i vyznění instalace a naviguje divákovu představivost.
Zmíněné práce, prezentované v galerijním prostoru, doplňuje umělcova instalace Pravda je víra, víra je pravda… v oknech královéhradeckého Hotelu Černigov. Vosecký v ní mimo jiné pracuje s historií a kontextem místa, do něhož dílo situoval. Zároveň testuje možnosti i limity aktuálních diskuzí, týkajících se nejen svobody slova, ale i dalších naléhavých témat současnosti.
IVAN VOSECKÝ (*1963 Hradec Králové) studoval nejprve architekturu na ČVUT v Praze a po jejím dokončení nastoupil na pražskou Akademii výtvarných umění. Poté, co prošel čtyřmi různými ateliéry (mj. Milana Knížáka a Miloše Šejna), diplomoval v malířském ateliéru Vladimíra Skrepla. Samostatně vystavoval ve Veletržním paláci Národní galerie v Praze (Die Kunst ist unser Leben, 2000), v Londýně v Divus Unite (Go into Yourself, 2008) nebo v Domě umění v Brně (Dekonstrukce Guernicy, 2009). Ze skupinových výstav lze zmínit Snížený rozpočet (Mánes, Praha, 1998), Konfrontace (České centrum v Londýně, 2000), Ostrovy odporu (Národní galerie v Praze, 2012) nebo Rozhněvanou planetu (Galerie NTK, Praha, 2017). V současnosti se věnuje malbě, hudbě a architektuře. Pracuje jako vedoucí Ústavu výtvarné tvorby na Fakultě architektury ČVUT. Autorovo dílo je zastoupeno v Galerii Klatovy / Klenová, v Galerii výtvarného umění v Chebu nebo v Galerii moderního umění v Hradci Králové a v soukromých sbírkách v Čechách i v zahraničí. Nejvíce jeho prací se nachází ve sbírce Richarda Adama (30 obrazů a objektů).
Výstava byla podpořena Ministerstvem kultury České republiky a Statutárním městem Hradec Králové.